الاثنين، ديسمبر 07، 2009

بتحبها , ولا . . ؟!!!

من أول يوم دخلت فيه عالم الـ Chat و أنا شايف الناس نازلة حب فـ بعضها , طبعا أكيد مش كل الناس داخلة الـ Chat عشان تدورلها على حد تحبه يعنى و إلا تبقى مسخرة !! طيب ما يحبوا Face 2 Face بدل ما يحبوا بعض من ورا الشاشة !!!

إنما بم إن فيه ناس كتير دخلوا الـ Chat قبلى , فلما دخلت الـ Chat لقيت فلانة بتحب فلان و فلانة مرتبطة بعلان و فلانة زعلانة من صاحبها عشان مبصبصاتى و بتاع نسوان .

السّؤال بيقول , علّـل . . .

ليه الناس فـ علاقتها عبر الـ Chatting Rooms بتكون أكثر قرباً و قوّة و صداقة , و المشاعر بتبقى ملتهبة و القلب بيرفرف و الحاجات دى ؟!
هنقول إن مش كل الناس ؟ مِـش بالظبّـط . . ليـه بــقــــى ؟؟؟؟؟؟

هنفرض دلوقتى إنك مش شاب مراهق أو مهيساتى و داخل الـ Chat أو المنتديات عشان تفسّى دماغك , إنت دلوقتى راجل مثقف و كاتب أو صحفى أو مفكر من اللّى بيتصوّروا ماسكين قلم دول و ساندين دماغهم على إديهم آل يعنى بيفكّروا . .

لما تفضل تتكلم مع واحد ( أو واحدة , خاصة لو مزّة ) لمدة كبيرة من خلال الـ Net , و علاقتكم مع بعض سمن على عسل لدرجة إنكم أخدتو تليفونات بعض و بعتّو لبعض صوركم و بقيتوا أصدقاء أكتر من أصدقاء الـ Face 2 Face , هل لو كان الشخص اللى عرفته عن طريق الـ Net ده قابلته فـ الشارع أو عند 1 صاحبك أو حتى فـ صالون حلاقة لنفس المدة دى , كانت هتبقى علاقتكم بنفس القـوة ؟؟؟؟؟

أو بمعنى تانى أدق و أقوى و أقرب إلى الصحة . . .

الناس فـ علاقتها عبر الـ Net بتكون تقريباً بلا حواجز , الكلام بيبقى من القلب للقلب حتّى لو فى تكلف , إنما العلاقة نفسها بتبقى أقوى من علاقات الـ Face 2 Face , لأن إنت لما بتقابل حد فـ أى مكان إلى حد ما بيكون فِى حاجز بينك و بينه , مبتاخدش راحتك فـ الكلام معاه زى ما بتعمل فى الـ Messenger أو الـ Chat و الكلام ده , خاصة إن الـ Emotion Icons اللّى هيه الوشوش اللى بتضحك و الورود و القلوب و الحركات القرعة دى بتعمل شغل , وهلمّة جرّة من جوّة لبرّة .

عشان كده فيه بنات و ولاد كتير بيحبّوا بعض عن طريق الـ Net , مع إن البنت دى لو كانت قابلت الواد ده فـ الكلية مكنتش هتقع فِيه ولا حتى هتعبّره , و الواد نفس الحكاية ! طيّب ليه الحوَار السيكوباتِـى دَه ؟!!!

طبعاً لأن من خلال كلامهم عن طريق الـ Net مبقوش يتكلّموا من خلال حاجز مشاعرى , ده من الرّوح للرّوح , ماهم بيتكلّموا فـ جنة إلكترونيّـة بقـى !!! إنما لو كانوا اتقابلوا على أرض الواقع قبل كِده , فالكلام هيدخله تجسيد للى همّه شايفينو و سامعينو , إنما على الـ Messenger كل 1 بيتخيّل إن التانى دَه هوّه ♫ الملاك البرى , أبو قلب طيّب أوى ♫ !!

علاقتك بالناس بتكون متأثرة بالمكان اللى إنت بتقابلهم فِيه , يعنى لو قابلت 1 عند بتاع الفول و اتعرفت عليه هناك غير لما تقابل 1 فـ المنفى أو المعتقل و تبقوا إخوة فـ الكفاح المشترك اللى للأسف بقى يودى فـ 60 داهية الأيام دى . . ماهُم طول الفترة اللّى فاتت كل 1 فيهم بيختار للتانى أحسَن صور عنده و يبعتهالـو , و الكلام فى الـ Mic بيبقى آخر نقـاوة , مفيهوش لا شرشحَـة ولا شتيمة !!

طيّب لو العلاقة تطوّرت و بقوا ينزلوا مع بعض , و قلبت Face 2 Face ؟!
ماهو أساساً واقع فـ دباديب أبوها من الـ Messenger , للأسف نادر لما تلاقى حد دماغه متحررة للدرجة اللّى تخللّى افكاره السّابقة متأثّرش على رؤيته الحاليـة , مع إن البنت منظرها أوحش من صورتهـا !! إلا إنه برضو لسه واقع , ماهو تقارب الأرواح ع النت شغال بقى يا ريّس و بقت مبولَـة ( لا مؤاخذة ) !

و كم مِن ولادٍ و بناتٍ قابلو بعض بعد فترة و جيزة من علاقتهم الهلاميّة , و قسَت عليهم الأقدَار بالحقيقة المعفّنة !!!
ـ دِى طلعت بـ ضَب !!
ـ دَه طلع معفّن !
ـ دِى أطوَل مِن نهر النّيل !
ـ دَه فشلّة و يعمِل من الفيل إتنين !!!
ـ دِى عندَها إلتصَاق !
إلتِــصَــاق !!!
إلتِــصَـــااااااااااااااااااااااااااااااااق !!!!!!!!!


خلاصة الكلام عشان مبحبش الـ دُودُودُودُودُودُودُو !

أخِـى المواطِـن , أختِـى المواطِنـة . .
العَقـل قبـل القلـب دائِمـاً , و القلـب قبـل العقـل ( فِـ المشمِـش ) .
كونوا أكثر حِكمة و تفتّحـاً و إستنـارة .
لازم تِكونوا عارفين إنتو منجذبين لإيه , و ليه , و هل يا ترى لو كانت كذا كنت هأبقى كذا ؟! و هل يا ترى هوّه فعلا كذا ؟
و هكذا . . .

الكَلـب حيهَـوهَـو , و الفرخَـة هتكاكِـى ..
و القًُـط هينَـونَـو , و هـرُد شبّاكِـى ..
و القِـرد لَـو شَخشَـخ , يمسحهَـا فـ قفاكِـى ..
أنـا قلبِـى مِـش ليكِـى .. دلوقتِـى هأنساكِـى !

هناك تعليقان (2):

قهوة جمالات يقول...

طييب هو مينفعش تكون فيه علاقة من نت ناجحه
زى مثلا صدافة ..
زى مثلا حب ...
طب لو وجدنا علاقات صادقة وناجحة نسبتها كام !!
للاسف ده مرتبط بثقافة النت الغايبة تماما عننا

ُ كحلووووووووووش ُ يقول...

انا معاك بس بعد 10 سنين ف الشات اكاد اجزم لك ان نسبة العلاقات الى بتنجح اقل من 1%

يعني مثلا الماسنجر بتاعي كان بيبئي عليه بالـ 100 واحد اون لاين معرفش فيهم غير تلاته او اقل والبائي ناس بتروش وخلاص بتقضيها

Powered By Blogger
 
Tree Hearts Blogger Template